همان ‌طور که می‌دانید قیمت نبشی بر اساس عوامل بسیار متعددی نهایی می‌ شود. به‌ همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با این محصول پرکاربرد در صنعت ساختمان ‌سازی و آشنا کرده و سپس به عوامل مؤثری که در قیمت نبشی تاثیر می‌گذارن برسیم.

نبشی یک نوع پروفیل هست که یک سطح مقطع به دو ضلع عمود به ‌هم دارد و بر روی یکدیگر قرار می‌ گیرند و جزو یکی از مهم‌ ترین مصالح ساختمانی در ایران و جهان به حساب می‌آید. نبشی ها بر اساس تولید به دو گروه نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم‌ بندی می ‌شوند که هرکدام از انواع نبشی مزایا و کاربرد منحصر به ‌فرد خود را دارند. توجه داشته باشید که قیمت نبشی بر اساس نوع آن نیز می‌ تواند متغیر باشد.

انواع نبشی از نظر تولید

همان‌ طور که در پاراگراف قبلی بیان شد نبشی از نظر تولید به دو گروه پرستی و فابریک تقسیم ‌بندی می ‌شوند که هرکدام از آن‌ها عبارت‌اند از:

در تولید نبشی پرسی از ورق سیاه استفاده می ‌شود که شبیه به تولید ناودانی پرسی در خط تولید نبشی پرسی است. در واقع در این خط تولید با عبور ورق فولاد بریده ‌شده که طول مقطع مشخصی نیز دارد نبشی پرسی تولید می‌ شوند. قیمت نبشی در تولید پرسی نسبت ‌به نبشی فابریک بسیار کمتر و ارزان است. توجه داشته باشید که این نبشی علاوه ‌بر قیمت کم مقاومت کمتری نیز دارد.

نبشی فابریک

در تولید نبشی فابریک از فرآیند نورد گرم استفاده ‌شده که با شکل دهی پروفیل گداخته و ایجاد یک خواص مکانیکی بسیار متفاوت از نبشی پرسی نبشی فابریک تولید می شود. قیمت نبشی در تولید فابریک به دلیل استفاده از فرایند نور گرم بیشتر از نبشی پرسی است.

انواع نبشی و از نظر شکل ظاهری

نبشی ها از نظر شکل ظاهری بر دو گروه بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌ شود.

نبشی بال مساوی همان‌طور که از اسم آن مشخص است پروفایلی با دو باله به قائم و به‌صورت یکسان است که حروف ال لاتین را نمایش می‌دهد اما نبشی بال نامساوی پروفیلی است که دو باله قائم بر آن به‌صورت یکسان نیستند.

انواع نبشی از نظر جنس

از دیگر دسته ‌بندی انواع نبشی جنس آن‌ ها است که به نبشی آلومینیوم، نبشی گالوانیزه، نبشی استیل تقسیم ‌بندی می ‌شوند هر کدام از این نبشی ها دارای کاربرد، معایب و مزایای خود بوده و قیمت نبشی از نظر جنس، شکل ظاهر، و نوع ساخت آن‌ها متغیر است. 

نبشی آلومینیپم با استفاده از قالب و روکش اکستروژن تولید شده و در سه کیفیت خام، رنگ‌شده و آنودایز در بازار عرضه می ‌شود. قیمت نبشی آلومینیوم از دیگر نبشی های گالوانیزه یا استیل کمتر است. نبشی آلومینیوم خواص مانند مانند سبک‌وزن بودن، مقاومت در برابر زنگ زدن و قابلیت سوراخ‌ کاری و جوشکاری را دارد.

نبشی گالوانیزه از جنس آهن و فلز است که بر روی یک لایه‌ی پلی الکتروشیمیایی ساخته می ‌شود. فلزی که بر روی این نبشی استفاده‌شده آهن است و طی یک فرآیند اکسیداسیون قرار گرفته و توانسته آهن و خاصیت خود را فعال ‌تر کند. این محصول بیشتر در مکان ‌هایی استفاده می ‌شود که احتمال زنگ زدگی و خوردگی آن بسیار زیاد است. قیمت نبشی که از جنس گالوانیزه باشد از نبشی آلومینیوم و استیل بیشتر است.

نبشی استیل از شمش استیل و به روش پرسی یا فابریک تولید می ‌شود در روش پرسی با خم کردن ورق به وسیله دستگاهی به نام رولفرمینگ عملیات برشکاری نبشی استیل با اشکال مختلف ال یا وی لاتین انجام می‌شود. 

اما در روش فابریک ابتدا شمش استیل گداخته شده و به وسیله نورد گرم به شکل نبشی در می ‌آید. این نوع از نبشی در مکان‌هایی که در معرض زنگ ‌زدگی یا خوردگی هستند کاربرد بسیار زیادی دارد قیمت نبشی که از جنس گالوانیزه باشد و به روش فابریک ساخته باشد از دیگر نبشی ها بسیار بیشتر است.

کاربرد نبشی

همان ‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد نبشی یکی از پر استفاده ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل کاربرد ها و بازار تقاضایی که دارد قیمت نبشی نیز کاملاً متفاوت می ‌شود.

نبشی در ساختمان برای مهار دیوارهای سفالی یا دیوارهای بتن آمره کاربرد چشمگیری داشته و با استفاده از آن می ‌توان در چارچوب‌ ساده درب و پنجره را نصب کرد. در واقع استفاده از نبشی ها در مدل‌های لقمه ای باعث می‌ شود تا اتصال تیرآهن در ساختمان‌ ها بهبود پیدا کرده و ساخت خرپاها و ستون‌های به‌کار رفته در اسکلت فلزی هیچ ایراد یا مشکلی نداشته باشد. با کمک نبشی می ‌توانید پایه‌ هایی برای تجهیزات ترافیکی و ایجاد پوشه برای سینی‌های کابل برق تولید کنید.

عوامل تاثیرگذار در قیمت نبشی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی بیان شد قیمت نبشی بر اساس عوامل مختلفی متغیر است. در واقع قیمت نبشی از نظر کاربرد، نوع تولید آن، نوع جنس، از نظر شکل ظاهری می‌ تواند متغیر شود و به دلیل آنکه نبشی از آهن‌آلات ساخته می‌شود و باید طبق قیمت روز محاسبه شود. قیمت نبشی با توجه به کیفیت مواد اولیه و نگ ساختار و وزن و ابعاد آن می‌تواند متفاوت باشد و تمامی تولیدکنندگان آن‌ها باید قیمت نبشی را به طول روز و برای خریداران محاسبه کند.

سخن پایانی 

در این مقاله سعی شد تا برای شما عزیزان نبشی و انواع آن را به‌ طور مختصر توضیح دهیم. همان‌طور که در پاراگراف‌ های قبلی بیان شد قیمت نبشی بر اساس قیمت روز آهن‌ آلات محاسبه می‌ شود. عوامل مؤثری در قیمت نهایی نبشی تاثیر گذار هستند که این عواملی مانند جنس، نوع ساخت، ابعاد و وزن و… می‌باشد. همان ‌طور که بیان شد نبشی ها در انواع و درجات و گرید های مختلفی تولید می ‌شود و برای آنکه بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد حتما باید از نوع بهترین آن استفاده کرد. مصرف کنندگان می‌ تواند براساس بودجه و نیاز خود انواع نبشی را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند. فروشگاه بتنو از جمله شو فروشگاه‌های معتبر در زمینه ارائه انواع محصولات ساختمانی است و توانسته در این ‌راستا رضایت مشتریان به علت عرضه باکیفیت‌ترین محصولات دریافت کند

محصولات ویژه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.