در گذشته روش‌های سنتی آب‌بندی پشت‌بام‌ها و دیوارهای سرویس بهداشتی با استفاده از قیرگونی یا مسئله‌ای ایزوگام بود. اما امروزه در کشورهای پیشرفته از مسائل جایگزینی برای آب‌بندی این مناطق استفاده می‌کند که به این روش عایق سفید یا سفید بام الیاف دار می‌گوید. سفید بام الیاف دار یا همان بام سفید نوعی پوشش کاملاً آب‌بند است که بر پایه پلیمرها و مواد اکلیریکی ساخته‌شده و کاملاً با محیط‌زیست سازگار است و می‌توان از آن‌ها برای عایق رطوبتی استفاده کرد. برای استفاده این نوع از عایق‌ها باید آن‌ها را با آب ترکیب کرده تا محصول موردنظر بدست آید.

ویژگی‌های اصلی سفید بام

سفید بام الیاف دار یا عایق سفید لایه‌ای از آب گریز است که با فرمولاسیون آب‌گریزی ساخته‌شده و برای کاربرد در سطح موردنظر و خشک شدن در امر عایق‌کاری و آب‌بندی استفاده می‌شود.

این الیاف در هر قسمت یا هر نوع سطحی که نیاز دارد آب یا رطوبت به آن نفوذ نکند استفاده‌شده و از آن می‌توان به‌راحتی بر روی سطوح سیمانی، آجر، فلزی کار کرد. این محصول برای تمامی سطوح قائم و افقی اجرا شده و تنها محدودیت استفاده آن وجود چربی یا خاک در زیر قسمت موردنظر یا همچنین وجود جلبک یا خزه در سطح است.

مهم‌ترین علل و مزایای استفاده از سفید وام الیاف دار اجرای آسان آن است این محصول به‌راحتی در هر سطحی و استفاده‌شده و نیروی انسانی مجرب برای نصب آن لازم نیست. چسبندگی بسیار عالی این نوع از الیاف ها نسبت‌به ایزوگام و قیرگونی ها باعث شده تا از آن در تمام سطوح قائم و افقی و شیب‌دار استفاده شود. حفظ خاصیت کشسانی در دمای بسیار پایین حدوداً بین منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد تا دمای بسیار بالای مثبت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

مقاومت در برابر اشعه ایکس و دوام بسیار بالا و همچنین جلوگیری از ورود نور و گرمای آن به داخل سازه و جلوگیری از هدر رفتن گرما داخل ساختمان از دیگر ویژگی‌ها استفاده از این نوع عایق است. از دیگر ویژگی‌های این عایق مقاومت در برابر ایجاد درز و ترک در شرایط جوی مختلف، عدم جذب گرد و غبار در از سعد، مقاوم در برابر مواد شیمیایی صنعتی و ذرات آلاینده، مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید در داخل ساختمان، تعمیر آسان در صورت آسیب دیدن است.

سفید بام الیاف دار

کاربردهای مهم الیاف سفید بام

این محصول یکی از محصولات آب‌بندی کلیه سطوح است و از آن می‌توان در هر نوع سطحی که نیاز به نفوذ ناپذیری آب و رطوبت دارد استفاده شود. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان اشاره داشت به استفاده در استخرها و مخازن سدها، استفاده در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها، بام سبز و نمای سبز، آب‌بندی کامل پشت‌بام‌ها، رفع نشه ایزوگام یا قیرگونی ها، استفاده در پی ساختمان‌ها، استفاده در ورق‌های گالوانیزه و سقف‌های متال دک یا آب‌بندی بتن است.

نکات مهم در این الیاف در ساخت بتن

همان‌طور که می‌دانید برای ساخت بتن و دستیابی به کارایی موردنظر باید آب اضافی که در بتن وجود دارد به روانی قابل‌استفاده رسیده و واکنش هیدراسیون سیمان انجام شود. این‌ اب اضافی به مدت زیادی زمان لازم دارد تا از بتن خارج شود. به‌همین دلیل به این قسمت از ساخت بتن اصطلاحاً تنفس بتن می‌گویند. درصورتی‌که با گرم کردن بتن اقدام به خارج کردن آب کنید کیفیت نهایی بتن از بین می‌رود.

زیرا هیچکدام از قسمت‌های انتهائی بتن به این وسیله گرم نمی‌شود و درنتیجه آب در قسمت بالایی بتن زودتر و بیشتر از قسمت‌های زیر بتن خارج‌شده و گردایان حرارتی و گرادیان هیدرولیکی در بتن ایجاد می‌شود. درصورتی‌که از ایزوگام یا قیرگونی برای آب‌بندی بتن به‌علت گرما در هنگام اجرا استفاده شود مشکلات زیادی به وجود می‌آید. به‌همین دلیل امروز از سفید بام الیاف دار به‌عنوان امکان تنفس بتن استفاده می‌شود که باعث شده علاوه‌بر خارج کردن آب اضافی از بتن باعث کم شدن کیفیت و استحکام بتن نشود.

نحوه اجرای سفید بام الیاف دار

مهم‌ترین مسئله در اجرای بام سفید یا عایق سفید تمیز کردن سطح کار است. یعنی ابتدا باید سطح زیر کار به‌خوبی از هر گونه گرد و غبار تمیز شده و سپس مراحل دیگر اجرا شود. به‌همین دلیل قسمت‌هایی که دچار آسیب‌دیدگی هستند یا ممکن است از سطح صافی از بتن نداشته باشند ترمیم شود. قسمت‌های برآمده یا قسمت‌های فرورفته باید به کمک سیمان پلیمری ترمیم‌شده تا یک سطح کاملاً یکنواخت را ایجاد کند. بعد از قسمت ترمیم کار و بعد از خشک کردن ملات باید بر روی آن چسب لاتکس برای اتصال بهتر ریخته شود. بعد از گذشت ۶ ساعت می‌توان یک‌لایه از عایق سفید یا سفید بام الیاف دار را بر روی پشتمان اجرا کنید.دقت کنید که بلافاصله با طور فایبرگلاس مخصوص سطح اجرا شده پوشانده شده تا بتوان لایه دوم عایق را بر روی غلطک بر روی پشت‌بام اجرا کرد.

سفید بام الیاف دار

سخن پایانی 

سفید بام الیاف در یک نوع عایق رطوبتی برای هر نوع سطحی است که نیاز به جذب و نفوذناپذیری آب و رطوبت دارد. این عایق مانند دیگر مصالح ساختمانی در گرید ها و درجه‌های مختلف کیفی تولید می‌شود. برای آنکه بتوانید یک ایزوگام سفید و مطمئن اجرا کنید باید این محصول را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. شرکت بتن ازجمله مراکز ارائه‌دهنده انواع محصولات ساختمانی است که توانسته با عرضه محصولات با کیفیت و رضایت مشتریان خود را نسبت‌به خرید خود جلب کند.

محصولات ویژه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.