بتن الیافی یک نوع کامپوزیت بوده که با استفاده از الیاف تقویت‌کننده داخل بتن، مقاومت کششی آن را افزایش می‌دهد. بتن الیافی در واقع یکپارچگی و پیوستگی کاملاً بالایی داشته و استفاده از آن را به‌عنوان یک ماده شکل‌پذیر جهت مقاوم‌سازی پر انحنا فراهم می‌کند.

بتن الیافی چیست؟

با توجه به گذشت زمان و افزایش جمعیت و البته پیشرفته شدن فناوری و تکنولوژی در تمام زمینه‌ها نگهداری مقاوم‌سازی سازه‌های موجود در زمینه ساخت و سازی با استفاده از تکنولوژی نوین به‌خوبی مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی که جایگاه کاملاً منحصربه‌فردی در ساخت‌وساز دارد استفاده از افزودنی‌هایی در بتن و الیاف تقویت‌کننده به‌عنوان افزودنی در بتن است. این نوع الیاف توانستند بتن الیافی را ایجاد کنند که نقش تقویت‌کننده بتن را ایفا می‌کند.

بتن الیافی و ویژگی‌های بارز

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر نشان‌داده‌شده که بتن‌های الیافی نسبت به سایر تن های دیگر ویژگی کنترل آسیب بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. به‌علت یکپارچگی و پیوستگی مناسب می‌تواند یک ماده شکل‌پذیر برای مقاوم‌سازی بوده و قابلیت جذب انرژی بسیار بالایی داشته باشد. به‌همین دلیل نسبت‌به دیگر بتن‌ها تحت هر اثر بارهای ضربه‌ای ازهم‌پاشیده نشده و مقاومت خود را کاملاً حفظ می‌کند. این بتن‌های الیافی با استفاده از الیاف شیشه، پلی پروپیلن، فولاد، کربن تولید شده و نسبت‌به کاربردهای مختلفی که دارند در کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع الیاف مورد استفاده در بتن الیافی

همان‌طور که در پاراگراف قبلی بیان شد بتن الیافی با توجه به مقاومت و کاربرد متفاوتی که دارد دارای انواع متفاوتی است که آن عبارت‌اند از:

الیاف فولادی

ترکیب بتن الیافی تولید شده از الیاف فولادی به‌صورت مسطح، پیچ‌خوردگی ، موج‌دار، قلاب مانند، لبه‌دار تولیدشده که دارای قطر بین ۰٫۲۵ تا ۰ ۰٫۷۶ میلی‌متر است. این نوع الیاف بتنی برای آنکه بتواند خواص بتن را در سازه‌های مختلف افزایش دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع الیاف باعث می‌شود تا افزایش استحکام سازه و میزان قدرت و کشسانی آن صورت گیرد.

الیاف پلی پروپلین

استفاده از الیاف پلی پروپلین در بتن الیافی برای سهولت و تقویت کردن مخلوط مخلوط سیمان، گچ است. این نوع بتن از این الیاف در برابر برش و سایش مقاومت بسیار بالایی داشته و جذب آب را به حداقل می‌رسانند. درنتیجه بتن در برابر آب ضد جذب شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر هر نوع شرایط آب‌وهوایی مرطوب پیدا می‌کند. البته الیاف پلی پروپلین می‌شود تا بتن به شکل یک عایق حرارتی درآمده و در برابر آتش‌سوزی مقاومت داشته باشد.

الیاف شیشه‌ای در بتن الیافی

معمولاً ترکیبات الیاف شیشه‌ای در ساخت بتن های الیافی به شکل رشته‌های نخ است که تارهای بسیار باریک نخ آن قطرای نامحدودی دارد و بین ۵ تا ۲۵ میکرون قرار می‌گیرد. این الیاف شیشه‌ای مقاومت کششی سازه‌های بتن را بسیار افزایش داده و همین‌طور می‌توانند یک عایق حرارتی رطوبتی و صوتی بسیار خوبی باشند.

الیاف مصنوعی

کولار، نایلون، ازجمله الیافی هستند که در ساخت بتن الیافی مورد استفاده قرار گرفته و جزو الیاف مصنوعی حساب می‌شود قطر این الیاف بین ۰٫۰۲، سفر ممیزی ۸ میلی‌متر هستند و این الیاف دارای. ذوب بسیار بالایی بوده و می‌تواند ۱ مقاومت حرارتی بسیار مناسب محسوب شود.

کاربرد بتن الیافی

همانطور که بیان شد بتن الیافی کاربردهای بسیار متنوعی دارد که می‌توان در ساخت پل‌های بتنی، فرودگاه‌ها، سازه‌های نظامی، جاده‌سازی، سنگ‌فرش پیاده‌رو راوی غور ساختمان سد، تونل، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، از این نوع بتن استفاده شود. درواقع بتن الیافی به دلیل خواص بسیار خوبی که دارند علاوه‌بر ضد حریق و ضد رطوبت بودن مقاومت و کشسانی و استحکام بسیار بالایی داشته و می‌توان ها را حتی در و قطعات پیش‌ساخته ساختمانی و یا ساختمان‌های مسکونی استفاده کرد.

بتن الیافی

مزایای این نوع بتن چیست؟

بتن الیافی از الیاف بسیار متنوعی در ساخت خود استفاده کرده که هر کدام از آن‌ها خواص بسیار متنوعی دارند. قابلیت انعطافی این بتن مانند مواد پلاستیکی باعث می‌شود که این بتن هیچ‌گونه گسستگی ناگهانی نداشته باشد. این نوع بتن‌ها به دلیل آنکه الیاف مختلفی در خود جای داده باعث می‌شود تا از ترک ناگهانی در بتن جلوگیری کند این بتن دارای ویژگی‌های مکانیکی بسیار بالایی مانند مقاومت فشاری بیش‌از ۱۰۵ مگا پیکسل، مدور الاستیسیته بالا، حد الاستیک بالا، مقاومت کشسانی بالا، ظرفیت زیاد در تغییر شکل نسبی، مقاومت عالی در برابر ضربه، افزایش میزان جذب انرژی، ضد حریق بودن، ضد آب بودن، داشته که هر کدام از آن‌ها می‌تواند سبب جلوگیری از بروز مشکلات زیادی شود.

نحوه تولید بتن الیافی

بتن الیافی را می‌توان در هر زمان به میکسر اضافه کرد. این بتن‌ها در انتها به آب طرح اختلاط اضافه‌شده و داخلی میکسر می‌توان ریخت و پس از مخلوط کردن ۳۰ دقیقه ای بتن آماده‌سازی می شود. البته توجه داشته باشید می‌توان الیاف را به‌صورت تدریجی در حال میکش ریخت و با برهم زدن دور تند این بتن را آماده کرد. پخش کامل الیاف در داخل هتل از مهم‌ترین نکاتی است که در تولید آن با رعایت کل مقدار مصارف بتن و الیاف باید با توجه به عملکرد آن ۶ تا ۳کیلوگرم در مترمکعب متغیر باشد.

سخن پایانی

بتن الیافی یک بتنی مقاوم شده با استفاده از الیاف مصنوعی، شیشه، آرامید و…است که مقاومت کشسانی، مقاومت فشاری، استحکام بالایی نسبت‌به دیگر بتن دارد. این بتن مراحل تولید خیلی خاصی داشته فواید از مراکز معتبر آن را خریداری کرد. سایت بتنو یکی از مراکز معتبر ارائه‌دهنده انواع بتن الیافی با الیاف هایی متنوع است و توانسته با ارائه بهترین کیفیت از کالا و خدمات رضایت مشتریان خود را جلب کند. شما می توانید برای آگاهی بیشتر از محصولات ما و دریافت مشاوره رایگان بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

مطالعه بیشتر: خرید بتن آماده

محصولات ویژه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.